تفاوت دامنه com و ir

اگر به اسم وب‌سایت‌های مختلف توجه کنید، متوجه می شوید که همه آن‌ها در آخر آدرس‌شان یک نقطه (دات) دارند و بعد از این نقطه، چند حرف پشت سر هم آمده اند (مثل com یا org یا ir). به این حروف دامنه یا دامین (Domain) می‌گوییم. در این مقاله ما درباره دو دامنه com و ir صحبت میکنیم.

  • دامنه com : این دامنه مخفف شده واژه انگلیسی commercial است که معنی آن به فارسی “تجاری” است. در ابتدا فقط وبسایت‌های تجاری از این دامنه استفاده می‌کردند. اما بعد ها دیگر این دامنه برای همه آزاد شد و الان هر کس که بخواهد می‌تواند وبسایت خودش را با پسوند دات کام ایجاد کند. به همین دلیل دیگر به آن دامنه بین المللی می‌گویند (نه دامنه تجاری).
  • دامنه ir :این دامنه فقط در کشور ایران مورد استفاده قرار میگیرد و مخففی از کلمه Iran در انگلیسی است. تقریبا همه کشورهای دنیا از این نوع دامنه دارند که به آن دامنه ملی هم گفته می شود. مثلا دامنه کشور آرژانتین ( Argentina ) بصورت ar و دامنه کشور بلژیک ( Belgium ) بصورت be نوشته می‌شود. لیست پسوند دامنه های کشورهای مختلف در دنیا را می توانید در سایت Rond.ir مشاهده کنید.

مقایسه دامنه com و ir

توجه داشته باشید زمانی که می‌گوییم دامنه ir ملی است به این معنی نیست که فقط کاربران ایرانی می توانند به آن دسترسی دارند. شما اگر وبسایتی داشته باشید که با دامنه ir ثبت شده باشد ، قطعا از هر جای دنیا که جستجو شود نمایش داده خواهد شد.

دامنه com یک دامنه جهانی و پرکاربرد است. تقریبا بیشتر از 75 درصد دامنه‌های دنیا با پسوند دات کام ثبت شده‌اند.در عکس زیر می توانید دامنه های پرکاربرد دنیا را مشاهده کنید:

دامنه به صرفه تر

دامین ir نسب به com قیمتش کمتر است. هر دامنه‌ای که توسط کاربران ساخته می‌شود روی یک سیستم قوی ثبت میشود. زمانی که شما دامنه ir خریداری می‌کنید، این دامنه روی سیستمی ذخیره می‌شود که در ایران است. به همین دلیل هزینه نگه‌داری آن پایین‌تر است و درنتیجه دامنه ir ارزانتر است.

دامنه‌های دات کام در مقایسه با آی آر نسبتا گران‌تر هستند. دلیل اصلی گرانتر بودن دامنه دات کام نوسان قیمت دلار است و درنتیجه دامنه com و ir از لحاظ قیمت فرق چندان بزرگی ندارند.

 رقابت

در دامنه com شما برای انتخاب اسم با چیزی حدود 8 میلیارد نفر(جمعیت کره زمین) رقابت می‌کنید. و ممکن اسمی که شما درنظر گرفته اید توسط شخص دیگری خریداری شده باشد. برای دامنه ir این رقم به 80 میلیون نفر(جمعیت کشور ایران) کاهش پیدا می کند. قطعا احتمال در دسترس نبودن اسم موردنظرتان جهت خرید کمتر می‌شود چون با افراد کمتر و گزینه‌های بیشتری سر و کار دارید.

اعتماد

اعتماد مردم ایران به دامنه ir بسیار بیشتر از دامنه com می باشد. به این دلیل که در دامنه های ملی احتمال قربانی شدن کاربران و قراردادن اطلاعات شخصی و هویتی خود بصورت ناخواسته به مجرمان اینترنتی در حد صفر است.

شما اگر بخواهید وبسایت خودتان را با دامنه ir راه بیندازید باید در پایگاه اطلاعاتی ایرنیک ثبت نام کنید. ایرنیک در حقیقت یک نوع ثبت احوال برای دامنه ملی است و شما باید تمامی اطلاعات خودتان را به این پایگاه بدهید تا دامنه آی آر شما ثبت و قابل استفاده بشود. از آنجایی که تمامی اطلاعات صاحب دامنه در این پایگاه رسمی به ثبت می‌رسد دیگر شخصی به هیچ وجه به فکر قانون شکنی یا هر نوع کلاهبردای فکر نمی کند. چراکه تمامی اطلاعات او به ثبت رسیده و کاملا قابل پیگیری هستند.

سئو

تفاوت در بهینه بودن در سئو دامنه com و ir خیلی نیست که شما فکرش را بکنید. فقط کمی تاثیر دارد.  زمانی که شما به اینترنت وصل می‌شوید شماره‌ای به دستگاه شما داده می‌شود (این دستگاه ممکن است لپتاپ موبایل یا تبلت باشد). شما هر جای اینترنت که بگردید با این شماره قابل ردیابی و شناسایی خواهید بود و موقعیت مکانی شما هم برای اینترنت مشخص خواهد شد.

زمانی که شما دامنه ir خریداری کردید اگر همه مشتریان و بازدیدکنندگان شما از ایران هستند. یعنی هم دامنه شما از ایران است و هم مشتری/بازدیدکننده شما. این قضیه به بهینه سازی نتایج کمک میکند. به هر حال برای گوگل دامنه و بازدیدکننده ایرانی نزدیک تر و بهینه تر از دامنه بین المللی و بازدید کننده ایرانی است.

تبلیغات گوگل

طبق آخرین آمار موجود روزانه حدود 3.5 میلیارد بار جستجو در سایت گوگل انجام می شود. قطعا افرادی هستند که در گوگل به دنبال خدمات و یا محصولات شما هستند. با تبلیغات در گوگل می توانید خود را به این افراد نشان دهید.

اما متاسافانه به دلیل تحریم‌هایی که روی کشور ما اعمال شده است دیگر گوگل کار تبلیغاتش را با دامنه ملی ایران یعنی ir انجام نمی‌دهد! پس اگر کسب و کار شما به شکلی است که نیاز به تبلیغات در گوگل دارید حتما این نکته را به یاد داشته باشید! البته راه و روش هایی وجود دارد که به شما اجازه می دهد با وجود دامنه ir بتوانید در گوگل تبلغات بگذارید. میتوانید در این مورد تحقیق بیشتری انجام دهید

دامنه های در دسترس

اگر اسم دامنه خود را انتخاب کرده اید اما نمی دانید که آیا این دامنه توسط شخص دیگری خریداری شده و می خواهید در دسترس بودن دامنه را بررسی کنید به سایت Whois.net مراجعه کرده و دامنه مورد نظر خود را در آن به راحتی جستجو کنید و از در دسترس بودن یا نبودن آن مطلع شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *