سرور و هاست! بررسی ویژگی ها و تفاوت ها به زبان ساده

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که به دنیای بزرگ و گسترده ی فناوری علاقه دارید و یا می خواهید وب سایت اختصاصی خود را برای هر منظوری راه اندازی نمایید، اصطلاحاتی از جمله سرور و هاست (یا همان هاستینگ) از جمله نخستین مواردی است که بدون شک با آنها مواجه خواهید شد. در این مقاله قصد داریم خصوصیات و تفاوت های سرور و هاست را به زبان ساده ارائه کنیم. بدین منظور ابتدا به تعریف ساده و روان هر کدام از این مفاهیم می پردازیم و در ادامه نیز تفاوت های آنها را عنوان می کنیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

سرور چیست ؟

به طور کلی سرور به نوع خاصی از کامپیوترهای قدرتمند گفته می شود که دائما به اینترنت متصل بوده و بی وقفه روشن هستند. این سرورها به سایر کامپیوترهایی که تحت یک شبکه (شبکه ی جهانی وب) می باشند، سرویس ارائه می کنند. در واقع واژه ی سرور به معنای سرویس دهنده و ارائه کننده ی خدمات است و کامپیوترهایی که از این سرویس و خدمات استفاده می نمایند، نقش کلاینت را ایفا می کنند.

به عنوان مثال، زمانی که می خواهید وب سایت خود را راه اندازی کرده و در معرض دید و دسترس کاربران مختلفی قرار دهید، نیاز به یک سرور خواهید داشت که این امکان را برای شما فراهم کرده و اصطلاحا سایتتان را میزبانی نماید. البته کامپیوترهای شخصی خودتان هم می توانند نقش یک سرور میزبان را ایفا کنند؛ اما این کار به لحاظ فنی چندان منطقی به نظر نمی رسد. چون در این صورت سیستم باید تمام وقت روشن بوده و اتصال اینترنت آن نیز هیچ گاه قطع نگردد. علاوه بر این موارد، اگر وب سایت شما بازدیدکننده های فراوانی داشته باشد، نیاز به یک سخت افزار فوق العاده قوی خواهید داشت.

اما سرورهایی که توسط شرکت های ارائه دهنده ی خدمات میزبانی پشتیبانی می شوند، به گونه ای طراحی شده اند که می توانند پاسخگوی تقاضای صدها و یا حتی هزاران کاربر باشند که در حال بازدید از سایت مورد نظر هستند. هر سرور می تواند حاوی یک و یا چندین وب سایت باشد. سرورها در مکان های مخصوصی به نام دیتاسنتر نگهداری می شوند. دیتاسنترها توسط متخصصین شبکه اداره می شوند و تمام شرایط مورد نیاز برای نگهداری سرورها در آنجا فراهم شده و برای مواقع اضطراری از جمله قطعی احتمالی برق یا اینترنت، آتش سوزی، زلزله و غیره نیز تمهیدات ویژه ای در نظر گرفته شده است. طبیعتا هر چقدر اهمیت یک دیتاسنتر بالاتر باشد، موارد ایمنی بهتر رعایت شده و استحکام ساختمان ها نیز بالاتر خواهد بود.

در ادامه بعد از تعریف هاست و بررسی ویژگی های آن، به بررسی تفاوت های سرور و هاست میپردازیم.


دیتاسنتر

هر سرور برای آن که بتواند نسبت به سایر سرورهای فعال در شبکه ی جهانی وب متمایز باشد، یک نام مختص به خودش دارد که اصطلاحا به آن nameserver گفته می شود. سرورها همچنین از لحاظ نوع نرم افزار و سیستم عاملی که روی آنها نصب می شود، به انواع مختلفی تقسیم بندی شده که در این زمینه می توانیم به سرورهای ویندوزی و لینوکسی اشاره کنیم.

هاست چیست ؟

به طور کلی و به زبان ساده می توان گفت هاست به یک فضای خاص و بخشی از یک سرور اطلاق می شود که وب سایت شما در آن قرار گرفته و میزبانی می شود. به عنوان مثال فرض کنید که هاستی را با فضای اختصاصی 10 گیگ از شرکت های ارائه دهنده خریداری می کنید. در این صورت این فضا با نام کاربری و رمز عبور مخصوص خودتان در اختیار شما قرار می گیرد. تمام فایل های مرتبط با وب سایت از جمله فایل های صوتی، تصویری، عکس ها، کدهای css و غیره در این فضا قرار گرفته و بدین ترتیب سایت شما در دسترس هزاران و یا حتی میلیون ها بازدیدکننده قرار می گیرد.


نوع دیگری از هاست ها نیز وجود دارند که به صورت اشتراکی در اختیار کاربران قرار می گیرند. در چنین شرایطی فضای هارد سرورها به قسمت های کوچک تری تقسیم بندی شده و در اختیار کاربران بیشتری قرار می گیرد. طبیعتا سرعت و پایداری هاست های اشتراکی کمتر است. بنابراین قادر به میزبانی سایت های پربازدید نخواهند بود.

چه تفاوت هایی میان سرور و هاست وجود دارد ؟

همان طور که اشاره کردیم، هاست به بخشی از فضای یک سرور گفته می شود که سایت شما در آنجا قرار گرفته و میزبانی می شود. اما چنین نیست که لزوما هاست، زیر مجموعه ی یک سرور باشد یا بالعکس؛ در واقع هاست و سرور هیچ کدام زیر مجموعه ی یکدیگر محسوب نمی شوند. زیرا به عنوان مثال هاست وب سایت ها و شبکه های اجتماعی بزرگی همچون فیس بوک و اینستاگرام، در چندین سرور مختلف قرار دارد و از طرف دیگر، هاست چندین وب سایت معمولی همگی از طریق یک سرور قابل پشتیبانی خواهد بود.

برای سایت های مهم یا با حجم اطلاعات بالا ، سرورهای اختصاصی از نظر امنیتی و پایداری سرویس ها به هیچ وجه قابل مقایسه با سرور های مشترک نیستند. هر سرویس عمومی و اضافی نصب شده روی سرورهای مشترک و هر سایت دیگر روی آن سرور می تواند یک کانال ورودی برای هکرها باشد.همچنین حجم و انبوه درخواست ها روی سرور پایداری و سرعت آن را قطعاً کاهش خواهد داد.

جهت شروع کسب و کار اینترنتی خود و راه اندازی وبسایت اختصاصی مخصوص کسب و کار خود و خرید سرور و هاست مربوطه از اینجا اقدام کنید.

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *