وردپرس یا برنامه نویسی اختصاصی ؟!

جهت اینکه بتوانید از بین وردپرس یا برنامه نویسی اختصاصی برای وب سایت خود تصمیم بگیرید و بدانید کدام روش مناسب تر، بهینه تر و مورد نیاز کسب و کار شما می باشد مطلب زیر را برای شما آماده کرده ایم. معمولا طراحی سایت به یکی از دو روش های زیر انجام می شود:

  • استفاده از سیستم های مدیریت محتوا یا CMS
  • طراحی وب سایت اختصاصی

CMS چیست؟

سامانه مدیریت محتوا (به انگلیسی: Content management system)، یک برنامه رایانه‌ای است که امکان انتشار، ویرایش و مدیریت محتوا، سازماندهی، حذف و همچنین نگهداری از طریق یک رابط مرکزی فراهم می‌کند. یک سیستم مدیریت محتوا از دو عنصر تشکیل شده‌است:

  • نرم‌افزار مدیریت محتوا (CMS) که به مدیر محتوا یا نویسنده، که ممکن است دانش لازم در مورد زبان نشانه گزاری (HTML) را نداشته باشد، اجازه می‌دهد تا ایجاد، ویرایش و حذف محتوای یک وب سایت را بدون نیاز به تخصص یک وب‌مستر، مدیریت کند.
  • نرم‌افزار تحویل محتوا (CDA) که با تفسیر و استفاده از آن اطلاعات وبگاه را بروز رسانی شود.

توضیحاتی که خواندید توضیح ویکیپدیا درباره cms بود که مقداری پیچیده بنظر می رسد. اگر بخواهیم cms را به زبان ساده تر توضیح دهیم : تصور کنید که وبسایت شما بطور کامل طراحی شده است و حالا شما می توانید محتواهای مورد نیاز خود را درون سایت قرار دهید مانند : تصویر، رنگ، عناوین منوها، جداول و …

برای قراردادن محتوا و تغییر متن ها و تصاویر سایت براساس نیاز شما، نیاز به یک پنل مدیریت می باشد که بتوان محتوای صفحات سایت را به راحتی تغییر داد و مدیریت کرد. به این پنل مدیریت CMS میگویند که از معروفترین آنها میتوان به ورد پرس، جوملا و … اشاره کرد. برای استفاده از cms نیاز به داشتن دانش برنامه نویسی و کد نویسی نداشته و هر فردی میتواند با صرف زمان و دیدن یک سری آموزش ساده اینکار را انجام دهد.

در ادامه به شما کمک میکنیم تا از بین وردپرس یا برنامه نویسی اختصاصی یک مورد را جهت سایت خود انتخاب کنید.

WordPress

سیستم مدیریت محتوای وردپرس، بدلیل جامعه هدف بسیار وسیع ، باید به تمامی نیازهای کاربران مختلف پاسخ دهد و همین موضوع باعث شده تا با یک کنترل پنل مدیریت پیچیده و ابزارهای گوناگون جهت مدیریت سایت روبرو شوید. اگر اشتباهی هنگام ایجاد تغییرات در پنل مدیریت کنید به سادگی سایت شما دچار مشکل و در خیلی مواقع تخریب کل وب سایت خواهد شد.

در ابتدای پیاده سازی پروژه وردپرس از بین قالب های متنوع وردپرس که توسط اشخاص یا شرکت های مختلف از پیش طراحی شده است، یک طرح را انتخاب کرده تا قالب انتخابی شما را روی وردپرس نصب و پیاده سازی شود و براساس نیاز شما سفارشی سازی شود.

بسیاری از قالب های متنوع وجود دارد که توسط یک سری شرکتها یا افراد مختلف در سراسر دنیا طراحی شده اند که عده ای در ایران آنها را به فارسی ترجمه کرده و راست چین میکنند. در فروشگاه های فروش قالب و افزونه های وردپرس می توانید این قالب ها را مشاهده کنید. مانند وب سایت راست چین و یا سایت ژاکت که قالب هایی که اغلب توسط افراد مختلف فارسی سازی شده را در آنجا به فروش می رسانند.

پس اولین قدم برای داشتن یک سایت وردپرس این است که نیازها و امکانات مورد نظرتان را بررسی کنید و یکی از قالبهایی که در این سایت ها میبینید را برای سایت خود انتخاب کنید.

طراحی سایت اختصاصی

در این روش، سایت شما تمام و کمال با در نظر گرفتن جزییات و تک تک نیازمندی و امکانات مورد نظر شما توسط برنامه نویس حرفه ای کدنویسی شده و طبق سلیقه شما پیاده سازی خواهد شد.طراحی سایت اختصاصی در بیشتر حالات با زبان های برنامه نویسی asp.net و c# و … نوشته می شود. اکثر شرکت های طراحی سایت پروژه های اختصاصی را با php , asp.net انجام میدهند و  برخی از شرکتها که از سابقه بالاتری برخوردارند با داشتن یک تیم برنامه نویسی حرفه ای، فریم ورک اختصاصی خود را طراحی کرده اند.

جهت شروع پیاده سازی وب سایت مورد نظر خود طبق نیازها و امکانات کسب و کار شما و انتخاب بین وردپرس یا برنامه نویسی اختصاصی پیشنهاد میکنیم که از شرکت رایین رایانه مشاوره اختصاصی دریافت کنید.

ویژگی های طراحی وب سایت با استفاده از سیستم مدیریت محتوا – CMS

طراحی وب سایت با استفاده از وردپرس بخاطر قیمت پایین و بی دردسر بودن راه اندازی آن(سرعت پیاده سازی و تحویل)، باعث شده است که بیشتر شرکتها به این روش برای ساخت سایت خود رو بیاورند، زیرا در وردپرس طراحی وجود ندارد و فقط از بین چند قالب آماده موجود در بازار، یکی را انتخاب و راه اندازی خواهید کرد.

مزایا

مزیت اصلی طراحی سایت با وردپرس، قیمت پایین و  زمان آماده سازی کمتر می باشد اگر بخواهیم از مشکلات شرکت ها پس از اتمام طراحی سایت و تحویل آن به شرکت صحبت کنیم ، اولین مورد پیچیدگی پنل مدیریت می باشد زیرا که اگر کوچکترین اشتباهی در تغییراتی که از طریق کنترل پنل انجام میشود رخ دهد(برای مثال قسمتی از سایت به اشتباه پاک شود) در اکثر اوقات سایت شما دچار بهم ریختگی خواهد شد که برای اصلاح آن و رفع مشکل باید از شرکت و یا شخص تولید کننده وبسایت خود بخواهید تا به آن رسیدگی کند.اما ساعت ها برای بررسی و رفع ایراد وبسایت شما وقت صرف میشود و هزینه های پشتیبانی سایت شما زیاد می شود.

معایب

به دلیل قیمت های پایینی که بابت طراحی سایت وردپرس پرداخت می کنید درنتیجه پشتیبانی از آن نیز ضعیفتر بوده و معمولا هزینه رفع مشکل تقریبا برابر با هزینه طراحی یک سایت مجزا خواهد شد و تجربه ای ما نشان می دهد که درصد بالایی از سایتهای وردپرس در جهان بدون استفاده و ناقص رها می شود و پس از صرف زمان و هزینه مجبور به بستن قرارداد طراحی سایت اختصاصی جدید خواهد شد.

از معایب دیگر سایتی که با وردپرس پیاده سازی شده است ، امنیت پایین آن می باشد. منظور از امنیت پایین، سیستم مدیریت محتوای ورد پرس نیست چرا که وردپرس از نظر امنیت آنچنان مشکل خاصی برای شما ایجاد نمیکند.ولی افزونه هایی که توسط اشخاص دیگر نوشته شده اند و باید روی سایت نصب شوند باعث می شود که نتوان بر امنیت کامل آن حسابی باز کرد. برای مثال نمونه های زیادی وجود دارد که افزونه ای در سایت نصب می شود اما هدف آنها جذب ترافیک برای سایتهایی غیر از سایت شما است و بدون اینکه شما چیزی بدانید به سایت های دیگران سود رسانی میکنید.

ویژگی های طراحی وب سایت اختصاصی – برنامه نویسی اختصاصی – cms اختصاصی

روش طراحی اختصاصی سایت، کدنویسی اختصاصی با asp.net و یا زبان های دیگر برنامه نویسی می باشد که پروژه طبق نیازمندیهای کارفرما و امکاناتی که مدیر برای وب سایت در نظر دارد بدون کم کاستی دنویسی و طراحی خواهد شد. یکی از مزایای ساخت سایت اختصاصی سادگی کار با کنترل پنل مدیریت آن است که میتوانید طبق سلیقه خود آن را طراحی کنید.

برنامه نویسی اختصاصی، مشکل مهمی را در وبسایت های وردپرسی پوشانده است یعنی ابزارهای مدیریت سایت طوری تعبیه شده است که مدیر سایت امکان اشتباه و ایجاد کردن مشکل برای سایت را نخواهد داشت و با خیال راحت و بدون ترس از اشتباه میتواند تغییرات دلخواه خود را از طریق پنل مدیریت سایت اعمال کند.

امنیت و توسعه

از مزایای دیگر سایت اختصاصی به نسبت وردپرس امنیت بالای آن می باشد. وقتی سیستمی از پایه برنامه نویسی می شود، برنامه نویس این امکان را دارد که هر روش و تکنولوژی جدید امنیتی و به روز دنیا را برای مقابله با خرابکارها و کسانی که می خواهند به سایت شما به هردلیلی صدمه بزنند در نظر بگیرد و امنیت سایت را کاملا تامین کند.

مهمترین مزیت طراحی سایت اختصاصی به نسبت ورد پرس ، امکان توسعه سایت و تغییرات جدید مورد نظر شما در آینده می باشد. سایت های وردپرسی معمولا توسط کسانی پیاده سازی میشود که برنامه نویس نیستند و فقط توانایی نصب و راه اندازی وردپرس را دارند و در صورتی نیاز به اضافه کردن امکانات جدید به سایت با محدودیت های روبرو خواهید شد که باید قید بسیاری از امکانات را بزنید. زمانی که وب سایت شما اختصاصی برنامه نویسی شود هیچ محدودیتی جهت تغییرات جدیدی که ممکن است درآینده داشته باشید، ندارید.

سرعت و سئو

سرعت سایت در طراحی اختصاصی بسیار بالاتر از سایت وردپرسی است چرا که وقتی تیم برنامه نویس از ابتدا کدنویسی را مطابق با نیاز مشتری آغاز کرده و در نتیجه از نوشتن کدهای اضافه در سایت پرهیز میکند و کدها در بهینه ترین حالت خود نوشته می شوند.

از مزایای دیگر سایت های اختصاصی نسبت به وردپرس استفاده نکردن از افزونه های مختلف در وردپرس می باشد که این باعث میشود که در سایت های ورد پرس بسیاری از کدها بدون کاربرد باشند که باعث عدم بهینه بودن کدهای بکار رفته در سایت شما می شود و سرعت سایت را که یکی از اصلی ترین فاکتورهای سئو از نظر گوگل است را کاهش دهد.

درنهایت شما باید تصمیم بگیرید که کدام روش را انتخاب کنید. کسب و کار خود را بررسی کنید و تمام جوانب و نیازهای خود را لیست کنید و حالا که درباره تفاوت وردپرس یا برنامه نویسی اختصاصی اطلاعات خود را تکمیل کرده اید با ما تماس بگیرید و همین حالا سایت مخصوص کسب و کار خود را شروع کنید.

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *